mineral p

Giriş

Fosfor, bir kişinin toplam vücut ağırlığının %1’ini oluşturan bir mineraldir. Vücutta en bol bulunan ikinci mineraldir ve vücudun her hücresinde bulunur. Bu mineral kemik  dokularında ve dişte mevcuttur. Kalsiyum ile birlikte bu mineral, güçlü kemikler oluşturmakla beraber vücudun diğer bölümlerini sağlıklı tutmak için gereklidir. Vücudunuz, atıkları filtrelemek, doku ve hücreleri onarmak gibi birçok işlev için bu minerale ihtiyaç duyar. Bununla birlikte fosforun, standart miktarın altında veya üzerinde tüketimi vücut için problemlere neden olabilmektedir. Bu nedenle, her yaş için uygun olan standart kullanım miktarını bilmek ve bu minerali B vitaminleri gibi diğer vitaminlerle birlikte kullanmak dokorlar tarafından önerilmektedir.

Hücre zarının yapısı da önemlidir ve hücreler arası fosfor, enerji metabolizmasıyla ilgili birçok işleme neden olur.
bu mineral kırmızı et, süt ürünleri, balık, kümes hayvanları, ekmek, pirinç, yulaf ve işlenmiş gıdalarda bulunur.

Hangi Gıdalar Fosfor İçerir?

Hangi Gıdalar Fosfor İçerir?

Çoğu gıda bu minerali içermektedir. Et ve tavuk, balık, süt ve diğer süt ürünleri ile yumurta gibi protein açısından zengin besinler bu mineralin kaynaklarıdır. Diyetiniz kalsiyum ve protein miktarı açısından zengin olduğunda, muhtemelen yeterli düzeyde bu minerali da vücudunuza alırsınız. Bunun nedeni, kalsiyum içeriği zengin birçok gıdanın aynı zamanda yüksek miktarda fosfor içermesidir. Patates, sarımsak ve kimi meyveler gibi protein içermeyen birtakım besin kaynakları bu mineral açısından zengindir. Ayrıca ekmek ve kepekli tahıllar; rafine undan yapılan tahıllar ve ekmeklere göre daha fazla miktarda fosfor içermektedir.

Fosforun Suni Yapısı ile Doğal Formu Nedir?

 Organik veya doğal fosfor, gıdalarda bulunabilir. Et, tavuk, balık, kuru yemişler, fasulye ve süt ürünleri gibi protein açısından zengin gıdalarda doğal olarak bulunur. Gıdalara katkı maddesi ve koruyucu (mineral fosfor) olarak eklenen bu maddenin sentetik formu; fast food, hazır gıdalar, konserve içecekler, güçlendirilmiş etler ve çoğu işlenmiş gıda gibi gıdalarda bulunur.

Suni Yapısı Zamanla Vücuda Ne Tip Zararlar Verir?

Gıda katkı maddelerindeki fosfor tamamen emilir. Uzun vadede bu maddenin büyük miktarlarda emilmesi ve birikmesi böbrekler için sorunlara neden olabildiği gibi kalsiyum emilimini de engelleyebilir. Yazımızın “Fazla Fosfor Alımının Yan Etkileri Nelerdir?” başlıklı bölümünde bu sorunlara değineceğiz. Dolayısıyla, bu mineralin yapay  türünden mümkün olduğunca  kaçınılması tavsiye edilir. Yemek kapağında yazan içerik listesinden her bir üründeki fosfor miktarını öğrenebilir, böylece tüketimini kontrol altında tutabilirsiniz.

Fazla tüketilmesinin dezavantajlarına ek olarak aşağıda bahsedilen sentetik fosfor kullanımının kalp hasarı, böbrek hasarı, osteoporoz (kemik erimesi) ve kas erimesi gibi zararlı etkileri vardır.

  Gıdalara katkı maddesi olarak eklenen sentetik fosforlar şunları içerir:

  • Dikalsiyum fosfat
  • Sodyum fosfat
  • Monosodyum fosfat
  • Fosforik asit
  • Sodyum heksametafosfat
  • Trisodyum fosfat
  • Tetrasodyum pirofosfat

Fosforun Vücudumuzdaki Rolü Nedir?

diş fosfor

Bu mineralin vücuttaki işlevleri arasında şunlar sayılabilir:

  • Kemikleri güçlü ve sağlıklı tutar
  • Enerji üretimine yardımcı olur
  • Kasların hareket etmesine yardımcı olur
  • Güçlü dişlerin ve kemiklerin oluşmasını sağlar
  • Vücudun enerjiyi depolamasını ve kullanmasını düzenler
  • Egzersiz sonrası kas ağrısını azaltır
  • Böbrek atıklarını filtreler
  • Doku ve hücrelerin büyümesine, korunmasına ve onarılmasına yardımcı olur.
  • DNA ve RNA üretir
  • Düzenli bir kalp atış hızı sağlar
  • Sinir transferini kolaylaştırır
  • Vücudun karbonhidrat ve yağları kullanmasında rol oynar.

Vücutta Fosfor Eksikliğinin Belirtileri Nelerdir?

Fosforun Vücudumuzdaki Rolü Nedir?

Vücuttaki fosfor eksikliği durumunda aşağıdaki belirtiler görülebilir:

  • Eklem veya kemik ağrısı
  • İştah kaybı
  • Sinirlilik veya kaygı
  • Yorgunluk
  • Çocuklarda zayıf kemik büyümesi
  • Kas Güçsüzlüğü
  • Egzersiz yaparken düşük tolerans

Fazla Fosfor Alımının Yan Etkileri Nedir?

Böbrekler normal çalıştığı zaman kandaki fazla fosforu ortadan kaldırabilir. Kronik böbrek hastalığınız (KBH) olduğunda ise böbrekler bu miktar fazlalığının yarattığı yükü kaldıramayabilir. Bu mineralin fazlası vücudunuza böylece zarar verebilir. Fazla fosfor vücutta kalsiyumu kemiklerden uzaklaştıran ve onları zayıflatan değişikliklere neden olur. Kandaki bu mineral fazlalığı, nadir de olsa kalsiyum ile birleşebilir ve kas gibi yumuşak dokularda birikebilir.

bu mineralin kandaki fazlalığı, çoğunlukla ciddi böbrek hastalığı veya kalsiyum düzenleme bozuklukları olan kişilerde bulunur.

Yüksek fosfor ve kalsiyum seviyeleri ayrıca damarlarda, akciğerlerde, gözlerde ve kalpte tehlikeli bir kalsiyum birikimine yol açar. Zamanla bu durum; kalp krizi, felç veya ölüm riskinde artışa da neden olabilir. Bu nedenle fosfor ve kalsiyumu kontrol etmek, dengede tutmak sağlığınız için çok önemlidir.

Farklı Yaş Grupları İçin Günlük Fosfor İhtiyacı Ne Kadardır?

 

 

Bebekler (0 ila 6 ay)

 

Günde 100 mg

 

Bebekler (7 ila 12 ay)

 

Günde 275 mg

 

Çocuklar (1 ila 3 yaş)

 

Günde 460 mg

 

Çocuklar (4 ila 8 yaş)

 

Günde 500 mg

 

Çocuklar (9 ila 18 yaş)

 

Günde 1250 mg

 

Yetişkinler (19 yaş ve üstü)

 

Günde 700 mg

 

18 yaşından küçük hamile veya emziren kadınlar

 

Günde 1250 mg

 

18 yaşından büyük hamile veya emziren kadınlar

 

Günde 700 mg

Fosforun Alımı Hangi Vitamin veya Minerallerle Birlikte Daha İyi Bir Etkinliğe Sahiptir?

Fosfor, birçok B grubu enzimini ve vitamini fosfat gruplarına bağlayarak aktive olmalarına yardımcı olur ve böbrek fonksiyonunu, kas kasılmalarını, normal kalp atış hızını ve sinir sinyalleşmesini iyileştirebilir.

B vitamininin bazı formları enerji sağlarken, diğerleri zihinsel yeteneği ve duygusal dengeyi geliştirir. Bu nedenle bu mineralin varlığı, vücudunuzun B vitaminlerini alması ve farklı türlerini vücutta doğru bir şekilde kullanabilmesi için gereklidir. Ayrıca vücuttaki mevcut miktarı korumak ve bu sayede dengeyi bozmamak için D vitamini gibi vitaminlerin yanı sıra iyot, magnezyum ve çinko gibi diğer mineralleri fosfor ile birlikte kullanmanız önerilir. Bu mineralin, bahsedilen vitaminlerle birlikte kullanılmasının çok az olumsuz etkisi vardır

NBS Superfood Besin Takviyesi

NBS Superfood, herhangi bir kimyasal bileşik içermeyen doğal bir besin takviyesidir. Bu takviye,  bu minralin doğal formunu içerir. Bu nedenle günlük olarak bu takviyeyi alarak vücudunuzun bu minerale duyduğu ihtiyacı karşılayabilirsiniz. Ortalama olarak bu ürünün 100 gramında 42 gram kadar doğal fosfor bulunur. Fosforun yanı sıra bu maddenin vücutta emilimini etkileyen mikro besinler de bu takviyede bulunmaktadır. D ve B vitaminleri, iyot, magnezyum ve çinko bu mikro besinler arasındadır. Ayrıca NBS Superfood’un günlük tüketiminin, içerdiği gluten sebebiyle glutene hassasiyeti olan kişilerde gösterebilecekleri dışında hiçbir yan etkisi görülmediğini, aynı zamanda vücudun metabolizmasını güçlendirdiğini ve düzenlediğini de belirtmek gerekir. Bu ürünün özel avantajı, vücuttaki mikro besin miktarlarını dengelemesidir. Bu nedenle bu takviyeyi alarak çok fazla vitamin almanın yan etkilerini görme olasılığınız düşüktür.

5/5

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

0Shares